onsdag 9 april 2014

Utställning på Malmö Centralstation mars 2014

                                                                                                                www.annikazetterstrom.se

Separatutställning: Malmö Centralstation, Gröna Hallen, Buffet.
Curator Annelie Bergh i samarbete med Jernhusen 2014.


Se utställningen på 5 minuter!








Affisch










Ute i friska luften bygger man väggar, golv och tak. Det blir ett hus med en 
sammanhållen volym och man kan gå in. Inomhus har sin egen stämning, 
sitt eget rörelsemönster och sina egna vanor som skiljer sig från utomhus. 
Inne finns saker som påminner om ute, väcker tankar och kanske längtan. 
Inne är ändligt.Ute är oändligt. Inne har man ytterskor och jackor i hallen. 
Det är bara möjligt att befinna sig i en av de två världarna. Det är omöjligt att 
vara inne samtidigt som ute, fastän inne befinner sig i ute. När ytterdörren 
sluter sig bakom besökaren har denne lämnat den ena världen för den andra.
Ett nytt klimat med sina egna lukter, ljud och ljusförhållanden gör sitt 
mottagande.
 


Under klockan är ingången till Buffet








Annelie Bergh frågade mig i slutet av januari i år om jag skulle vara intresserad av att ställa ut på Malmö centralstation, Gröna hallen, Buffet, Det kom som ett överraskande sammanträffande, då mitt projekt "Inne och ute", som jag har arbetat med sedan 2011, kan sägas ha startat på centralen i Malmö. Jag skrev min B-uppsats i konsthistoria, visuell kultur vid Lunds universitet och i uppsatsen intresserade jag mig för fönster. Jag undersökte fönstrens roll i Tania Ruiz Gutiérrez videoinstallation "Annorstädes", på stationens nedre perrong och Axel Fridells torrnålsgravyr "Mr Simmons" (tidningsläsaren). I Båda verken har fönstret en framträdande plats. Fönster fungerar som en transparent gräns mellan inne och ute. Det kändes spännande att återkomma till Malmö Centralstation, startpunkten, och presentera hur mina tankar utvecklats under tre års arbete. Visa verken som tankarna gett upphov till. 


Stora oljemålnigen på gång.

Det blev en intensiv arbetsperiod i ateljén. Den stora oljemålningen med utsikt från ett matrum färdigställdes. Jag hade bilden på affischer och vernissageinbjudningar.


Jag skar collografier.
Provtryck.








"Gränsland I" och "Gränsland II," monotypier.

Väggen begränsar ett inne. Den stoppar och hindrar. Där finns en spänning. I gränslandet verkar dubbla krafter. Egenskaperna accentueras eller suddas ut. Man kan liksom blekna och sjunka in i väggen.


"Gränsland II" och "Gränsland IV", monotypier.







I annat fall, då gränserna uppmärksammas, belyses, sker en förstärkning, där de kastade skuggorna lätt kan förvränga.


"I gränsskiktet"


Glasmästaren i Eslöv gjorde två glaslådor åt mig. Den lilla passade precis i den stora. Jag ville poängtera själva gränsen. Siluetten som visas utåt, begränsar det inre och ger skuggor. Jag skar i ett ganska tjockt papper. Det tog sin tid och jag blev alldeles trött i handen. Arbetet krävde hög koncentration. Resultatet blev som jag hade föreställt mig. Skönt!.


Akrylmålning, en av två i serien, under arbete
Två nya akrylmålningar "And på is, långfilm 1 och 2" arbetade jag med till utställningen . Jag hade med min kamera fångat en and som gick på isen en magisk morgon, när jag var på promenad med hunden i morgondimman. Spegelbilden som återkastas och döljer vattnets djup och vad som där finns. Vi uppfattar det redan kända, hemtama. Det okända utanför vår erfarenhet är ofta svårt att upptäcka. Formatet på de spända dukarna har samma proportioner som en filmruta. Filmen som kan spelas om igen, en reflektion på filmduken, en tunn hinna som upplevs som verklig i stunden. 



"And på is, långfilm 1", akrylmålning, 48 x 72 cm.



"And på is, långfilm 2", akrylmålning, 48 x 72 cm.

Dagen före vernissagen hängde vi utställningen. Annelie kom och hämtade mig och alla verken vid 12 -tiden. Det fanns inte någon riktigt bra plats att ställa bilen på när vi skulle bära in alla verken. Vi fick gå i skytteltrafik. Snabbt skulle det gå.  Sedan var det dags att tömma lokalen från stolar och bord. Två man från Malmö Mäss Service kom och satte upp skärmväggar, så att whiteboarden i rummet doldes. Det gick i ett nafs. Vi hade gjort hängningsförslag vid ett tidigare besök i lokalen och det var bra. Vi behövde inte göra några större korrigeringar. Annelie och jag hade en trevlig och intensiv dag tillsammans. Vi arbetade på med ett par välbehövliga fikapauser som avbrott. 


 
Onsdagen den 26 mars på kvällen var det dags för vernissage. Utställningslokalen fylldes med människor. Där fanns för mig både kända och okända ansikten. Många stannade länge, tittade på verken och diskuterade sinsemellan. Det kändes bra med så fin respons. 





Curator för utställningen var Annelie Berg (till vänster i bild).

På vernissagen spelade "Stränga tanten älskar Beethoven": Judith-Maria Blomsterberg på cello och Marie Bogren på piano. Rummet fylldes med harmonier som bäddade in konstverken i en helhet.


"Stränga tanten älskar Beethoven", Marie Bogren piano; Judith-Maria Blomsterberg, cello. 


På vägen hem på pågatåget satt jag med en hink med blommor på sätet bredvid mig. Blommor som jag hade fått på vernissagen.




tisdag 21 januari 2014

Bloosblasters skiva "Fnitter och skratt"


Jag fick i uppdrag att göra illustrationerna till Landskronabandet Bloosblasters skiva "Fnitter och skratt", som släpptes 2010. Det var roligt och jag gjorde många teckningar och skisser på bildidéer. Jag har sparat allt i ett kuvert som jag har i bokhyllan i ateljén. Lena Bergkvist, basist i bandet, och Dennis Westerberg, Bloosblasters sångare och frontfigur, är mina vänner. Lena lärde jag känna redan under studenttiden i Lund i början på 1990-talet. Vi bodde båda på Ulrikedal och hade småbarn.    


Om bloosblasters
Bloosblasters är ett genuint liveband. Även på skiva. Det är rock’n’roll, reggae och gladbloos, med starka melodier och humoristiska texter. Det är tajt och det är svängigt. Det är värme, glädje och det är på skånska.

http://bloosblasters.se/wordpress/


 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 


fredag 18 oktober 2013

"Att vara jag" del 2



"Närma mig I", kolteckning, 39 x 48 cm

 
 
 
"Närma mig II", kolteckning, 39 x 48 cm



"Närma mig III", kolteckning, 39 x 48 cm
  












Upplevelsen av att vara en egen levande person, avgränsad från andra, ger individen identitet. Medvetenheten om sig själv som unik är förutsättningen för att individen skall kunna forma sin självbild. Identitet innebär att individen själv bestämmer över sina tankar och handlingar. Under livets gång inträffar förändringar. Personligheten formas genom de erfarenheter som inhämtas efter hand. Identifikation sker genom att individen övertar normer, språk och gester från någon annan, vilket oftast sker omedvetet. Denna någon annan är vanligen förälder, annan auktoritet eller någon form av referensgrupp.


I vår tid uppmanas individen att finna sin identitet, utforska sitt inre och hitta sitt eget genuina jag. Parallellt existerar idén om att individen kan skapa sin identitet likt ett varumärke.


För att undersöka vem jag är, kan jag jämföra mig med andra. Liknar han eller hon mig? Jag kan på så vis också få en måttstock som jag kan använda mig av för att värdera mig själv på en graderad skala. Något som ofta understryks är hur viktigt det är "att vara sedd". Det sägs att ett konstverk blir till i betraktarens ögon och på liknande sätt blir också jag till genom andras betraktande. Sårbar, objektifierad är jag utlämnad åt den andres blick. Men även det omvända gäller. Jag skapar den andre genom att se honom eller henne, vilket skänker mig ett möjligt övertag. Genom att spegla mig i den andre blir jag bekräftad. Omtanke och kärlek är eftersträvansvärt men det kan också bli för kravfyllt och närgånget.


I uttrycket "Carpe diem" finns det en uppmuntran riktad till individen att leva i nuet och förverkliga sig själv och sina drömmar. Kanske följer jag plikttroget uppmaningen?





"Carpe diem I", serigrafi, 16 x 19 cm




 







"Carpe diem II", serigrafi, 16 x19




 























"Carpe diem III", serigrafi, 16 x 19 cm





 
  

"Uppmuntran", serigrafi, 40 x 29 cm
 
 
 
 

"Förväntan", serigrafi, 45 x 29 cm



 
 
 


onsdag 9 oktober 2013

"Att vara jag" del 1

                                                                                                 www.annikazetterstrom.se


Är det jag?








"Hur kunde jag?"





 "Jag uttrycker min åsikt"





"Jag drömmer om"







"Jag är ändå snabbast"








"Konsten att ta beröm"






"Säg något snällt"





"Krafter håller mig tillbaka"





  
 "Mer komplicerad än så"





Det är grafiska bilder och teknikerna som jag har använt är fotopolymer och mjukgrundsetsning. Bildernas format är knappt "A4-storlek". Min dansk-svenska gårdshund Kaspar har varit modell.



tisdag 24 september 2013

Kulturnatten 2013, så blev den. En bildberättelse.

                                                                                                                       www.annikazetterstrom.se
                                                                                                         


Emily och jag diskuterar hängningen. Utställningen börjar ta form. Det är torsdag eftermiddag och imorgon kl 18 drar vi igång.



Christina arrangerar sin bildserie "Ställtid".




Vid Stora torg affischerar vi extra med en stor skylt som pekar Malmgatan fram. Hoppas att det lockar!



 Nu ska bara verken numreras. Allt annat är klart.




Christina Axelssons akrylmålningar "Samma händelse, men olika i betraktarens ögon" och "Inlindat".




Emily Willmans grafiska blad.



Mina bilder



Snart börjar besökarna strömma in och i skaparverkstaden är engagemanget stort. Ansikten med olika uttryck och drag växer fram.




När mörkret lägrar sig börjar det bli dags för Danskompaniet Eka att genomföra sin dansperformance.

Rekvisitan ligger i gräset och väntar.



Kvällen är ljum och uppträdandet magiskt. Akten vidrör något basalt och formuleras i rörlse och samspel.



Kvällen flyter vidare. Samtalen surrar.


I källaren kommer killarna igång och spelar "Honky Tonk Woman" och "Sheena is a Punkrocker". Frank är kung på trummorna.


Klockan närmar sig ett och de sista gästerna har gått till tåget. Dags att släcka ned och stänga dörrarna!





torsdag 5 september 2013

Eslövs kulturnatt 13 sept 2013

                                                                                                 www.annikazetterstrom.se

 

Snart drar det igång

Vi är fullt sysselsatta med att färdigställa allt inför Kulturnatten, Christina, Emily och jag. Det är lite mer än vecka kvar. Jag har jobbat med affischer och inbjudningar. Målningar skall spännas upp på kilram och grafik skall ramas in. Och kanske kommer det en ny bildidé som vill förverkligas? Mycket arbete återstår. Det är bråda dagar. 





Emily och Christina är mina vänner och konsten är en stor del av våra liv. Christina och jag är med i Konstgillet Mittskåne. Inför Konstrundan under påsken har vi båda en arbetsintensiv period och vi delar våndor och förväntningar med varandra. Emily och jag gick grafik på Östra Grevie och vi har ställt ut tillsammans vid ett flertal tillfällen. 

Vi ska ha skaparverkstad och det skall bli roligt. Tanken är att vi skall göra porträtt, som vi sedan hänger upp så att alla kan se. Förhoppningsvis blir det ett stort persongalleri med många spännande karaktärer. Alla är välkomna att göra spännande, tokiga, vanliga, glada och arga porträtt.
 

 

Jag hoppas att det blir bra väder när danskompaniet Eka skall göra sitt uppträdande i trädgården framför ateljén. Emily Willman och Karin Ringnér startade sitt lilla danskompani på Dansens Dag den 29 april 2013. Själva utforskandet har en central plats i deras verksamhet. De rör sig i ett gränsland mellan dans och performance.